Blogger Templates by Blogcrowds

dendang perantau

Wednesday, September 16, 2009

ari nie dah 26 Ramadhan ok..

rasanya baru semalam bangun sahur for the first time, tetiber sekarang tak sampai seminggu lagi dah nak raya.

dah nak kena start selongkar gerobok keluarkan travel bag untuk packing baju2 raya bawak balik kampung. dah nak kena mengira2 berapa duit nak withdraw untuk bagi duit raya. dan bagi last-minute king, dah gelabah carik2 masa nak singgah bayar zakat fitrah.

kad2 raya elektronik pon orang dah start hantar. kalau dulu dapat kad raya tu boleh laa digantung2 kat dinding, atau tabur atas meja supaya boleh riak, menunjuk2 kengkonon diri ini glamer laa dapat byk kad raya. tapi zaman serba e-canggih nie, kad2 raya orang hantar e-kad ajer. tak gantung2 dah, paling bangsat pon buat wallpaper...

tahun nie pulak we go one step further, tak main dah hantar pakai e-mail. obsolete kata orang jawa. leceh kan nak hantar satu2, sorang2. so sekarang kita pakai facebook ajer. lepas tu publish kat wall. hah, terus beratus2 orang dapat. convenient, rite?

sampai ntah sapa2 orang pelusuk mana, non-muslim pon secara automatik akan dapat e-kad nie sekali. yelah sekarang friends added pon random, semata2 untuk jadi barn buddy or farmville neighbours. agaknya orang kat africa balik dari safari bukak facebook, terus terperplex, (~alihsuara ke bahasa malaysia) amende ker nyer "hari raya" nie???

aku dah apply cuti. tahun nie aku plan cuti seminggu. hah lama kan? yelah sanak saudara lama tak jumpa. sebagai anak rantau yg terkontang kanting sorang2 mencarik rezeki di tempat orang nie, sanak saudara tu stardard jumpa setahun sekali jer, time raya.

which is for some of them, actually still ok sebab we are facebook buddies. takut kan? sekarang no privacy ok, sepupu sepapat sumer dalam facebook. aku bangun makan sahur apa pon depa2 nie lagi tau dari mak aku. tak payah jumpa pon. cuma atuk, makcik, pakcik kat kampung yg takde internet bak rumah Tompok di bandar something-something putra tu jer, kena bertandang untuk bertanya2 khabar.

tahun nie baju melayu pon aku beli. lengkap satu set ok. walaupun standard pakai sekali dua jer setahun, tapi sebab tamak haloba punya pasai, ghairah nampak kaler hijau tergantung dengan diskon RM82 di the curve, terus terbeli. hmm.. takpelaa.. kita azam pakai baju nie for the next 5 years. takyah beli2 lagi. in fact, kalau aku kawin pon, aku buat tema hijau supaya boleh pakai baju nie. bolley???

selalu aku belikan kek lapis monica indonesia untuk mak aku dari bazaar ramadhan geylang serai tiap2 kali raya, supaya boleh dihidang pada orang datang beraya yg kita tak berapa suker, dan di kala lauk2 pauk raya dah habis tak sempat nak top up. tapi tahun nie memandangkan warga indonesia dah benci kita, aku pon idak laa membeli. instead, aku nak belikan mak aku rempah kari malabar 10 packet supaya lazat lauk kari di rumah...

ok laa everybody.. selamat menyambut 10 malam terakhir ramadhan!!



...adie

3 comments:

  1. Bangla Tambak Johor said...

    ahah,

    banyakkk updateee rupanya blog ko nihhhh..ewahhhh...laju jer aku baca sesatuu..

    motifffff ko beli monica nak hidang kat org yg ko tak berapa sukaa????..kejiiii okkk...tashikani,tak sedap desyouuu...HAHHAHHAhaha..ada karang aku kena baling dgn buluh runcing.kehkehkeh...

    spa ayashiii???,,...nandesyouuuuuuu.

    October 8, 2009 at 7:39 AM  

  2. Ed said...

    hehehe yelah orang yg kita suker hidang laa home made kan..

    tapi sedap gak laa monica tuh...

    October 13, 2009 at 12:22 PM  

  3. Ed said...

    eh apa yg ayashii???

    October 13, 2009 at 12:23 PM  

Post a Comment